tisdag 8 oktober 2013

Att vara osäker på vad man vill

Jag känner själv att detta är en sådan otrolig stor grej detta med man känner sig så osäker på vad man vill. Med skolan, framtiden eller vad de nu kan vara. Först och främst lägger ungdomarna alldeles för mycket tid på att oroa sig för framtiden. När man väljer gymnasium program som är de "första stora valet" man gör egentligen. Man tänker på vad man vill bli framtiden och man har fullständigt ingen aning och man får panik! Så ska de verkligen inte vara. Vet man inte vad man vill bli, ah men välj ett program där du kan bli precis vad du vill när du går ut. Så tänkte jag när jag valde natur. Dessutom tycker jag att natur ämnena är dom roligaste så de var ju ganska självklart.

Men nu när jag går där så är de så stor press på att man ska ha högsta betyg på alla prov och alla lärare tror att man är smart från början. Men hallå, jag går la i skolan för att lära mig liksom? Blir så frustrerad på lärare som tror att jag är bra på matte för att jag går natur, och även folk jag träffar på som tror att jag är övernaturligt smart. Men så är de verkligen inte. Jag valde natur endast för att de är en bred linje och jag tycker att de är roligast med natur ämnena.

Men så kommer vi till detta att de är så mycket i livet mer än att plugga. Visst de är en väldigt stor grej och man ska ta de seriöst. Men man får inte glömma av allt att annat i livet. Göra saker som man faktiskt tycker om att göra. De kan ju vara i princip vad som helst. Så jag lägger inte all min tid på att plugga som en tok till ett prov. De är inte mitt mål i livet just nu att få högsta betyg. Visst jag pluggar på ett prov tillräckligt mycket att jag känner mig nöjd, och ibland blir man till och med mer än nöjd. Men livet går ut på annat än att plugga också.

Detta kan ju diskuteras ännu mer, men vad jag vill säga är att de är okej att känna sig osäker. Man ska inte som tonåring veta vad man vill bli i framtiden. De får komma sig med tiden och man kommer tillslut att hitta rätt även om de kanske kommer ta ett tag. Men de är lite de jag tror att livet handlar om. Och just nu med att jag känner att mitt mål inte är att få högsta betyg. De är klart att jag inte skiter i skolan. Jag har valt ett tuff linje och de är jag medveten om. Men de får inte ta för mycket tid att man inte har någon fritid längre. Jag vill komma ihåg min tonårs tid som rolig och inte någon jag spenderade genom att plugga dygnet runt. Vissa kanske inte riktigt håller med mig och vissa är väldigt målmedvetande och de är helt okej. Men jag är inte riktigt sådan och jag har slutat jämföra mig med andra för jag vet att alla vill olika här i livet.





2 kommentarer: